Friday, March 21, 2008

Usch, långfredag

Vidrigt att vakna upp till ljudet av dammsugaren som dundrar omkring och slår i alla tänkbara väggar och möbler. Såklart är vårt dammsugarmunstycke lite efterblivet också så att den fastnar i alla mattor och under alla byråer osv.

Dammsugarljudet innebär samtidigt att jag under dagen kommer bli tvingad att städa mitt rum och dammsuga det.

Det är såklart dags för storstädning hos familjen Asplund.
En dag av hets, bråk och pappas lite högljudda,upphetsade och smått aggresiva röst.
Det är en röst han ENDAST får när vi städar.
Anledningen tror jag beror på att han ser så mycket fler saker han vill städa eller ordna men som han inser kommer göra städningsprocessen fyrdubbelt så lång, vilket är ett stressmoment.
Samtidigt så tycker han (som många andra) att städning är en syssla som är ligger långt ner på


"saker som är stimulerande och roliga"-listan.
Där ligger bland annat:

Disskusioner med sin son Hannes. (Fast ibland tror jag han njuter lite av att skälla på mig)

Att se sitt favoritlag i diverse sporter förlora. (Det brukar vara mitt fel oftast när BrorLove eller Arsenal förlorar som ni ju vet)

Laga mat efter en hård arbetsdag (Alla dagar utom lördagar, söndagar)

Packa (VM i resfeber)


Medan jag skrev detta hann jag bli avbruten hela 4 gånger.
Först skulle jag dammsuga mitt rum.
Sedan dammsuga nedervåningen.
Efter det skulle båda komma in i mitt rum och tjata i mun på varandra.
(Mamma klagade på att jag inte källsorterade och pappa visade bilder från när han var ung)
Sen städa rummet.

Allt samtidigt som mamma permanentar håret vilket sprider den angenäma

doften av bränt hår över hela mitt rum.


För att hämnas tänkte jag provocera dem lite. Jag börjar med en ovanlig frisyr.
Jag kallar den för Beckham möter hockeyfrillan möter han i filmkrönikan:


Såhär kommer alla se ut i sommar.

No comments: