Friday, July 3, 2009

Oslosammanfattning

Oslo - Världens dyraste stad?
Svar: Jag tror nog det.

Men om man bortser från priserna på bacon och mellanöl 4,5 så finns det också saker som är bra. Men samtidigt finns det ju ännu mer saker att klaga på, ni känner ju mig.
Så jag ska klaga mycket men avsluta varje klagosång med nåt positivt.

Man kan börja med parkkulturen som spårar ur på sommaren.
En solig dag och alla ungdomar ska engångsgrilla på alla grönområden som finns i hela Oslo.
Och det finns det många av.
Det räcker inte med gigantiska frognerparken med alla sina nakna gruppsexstatyer.
Nej det finns en park i varje stadsdel.
Parker i Oslo är som caféer runt stora torget - overkill helt enkelt.
Men det var flera trevliga parkstunder i Oslo ändå. Grillat är godast.

Människorna är inte så trevliga som man kan tro.
Det bara låter så på klangen i deras röst.
Istället är de svenskarna som är trevliga. Partysvenskar.
Fast det är nog också falskt utav bara den.
Sedan har vi alla tiggare/narkomaner/romer/hemlösa som förgyller gatorna med sina pappmuggar och "please please, give money help". Vissa sålde hattar också.
Patrik stal en. Det var elakt.
Men det var kul att lära sig kommunicera på norska iallafall.
Och fick en hel del trevliga nya bekanta.


Alla byggnader var fula och överskattade.
Åh! kolonner på byggnaden. Fräääscht!
Operahuset gick jag inte ens till någon gång. Mest på grund av lathet.
Men också för att det ser ut som att någon har plattat till cloetta center.
Sjukt dyr var det att göra tydligen. Ovärt.
Karl Johan då. Stor gata. Många affärer osv.
Ni kan läsa på wikipedia.
Karl Johan är också den enda gatan i Oslo.
Hittar ni dit behöver ni inte leta mer efter shopping osv.
Men H&M hade bra utbud iallafall. Och hard rock café var gott.
De låg på K J.

Kollektivtrafiken är bortom all kritik.
MVG plus med lite guldstjärnor på betygslappen.
Max 5 minuters väntetid på bussen. 2 när det gäller tunnelbanan.
Sedan 5 minuters färd så är man i centrum. Lyx.
Klart man kan klaga på att folket i bussen är äckliga nollor men så är det ju i alla städer.
Linköpings kollektivtrafik kan jag däremot klaga som fan på.
Ska jag ärligt behöva vänta 15 minuter om man missar en buss?
Och sedan åka i 25 minuter?
Mer t-bana åt folket säger jag.
Spräng upp hela marken överallt!
Men ibland kan det vara kul att lyssna på musik på bussen.

Festandet kunde vara bättre. Fick ingen vidare känn på det.
Visst, det fanns ett ställe som hette Yatzi. Bara svenskar.
Annars har vi en del roliga fester att minnas.
Midsommar var nice. Lägenhetsfesten är episk.
Evelina kräktes i vår salladsskål. Men det är en hemlis.
Intressant är att bratskulturen precis kommit till Oslo.
Det är alltså socialt accepterat att ha bakåtslickat hår, rosa piké och vad de nu har för dyra märkesjeans.
En annan sak som tydligen är modernt i Norge nu är smurfhits.
(Här är Hannes tvungen att kolla smurfhits på Spotify.
Där hittar han genast en favorit:
http://open.spotify.com/track/7MbTsFHOD7jgKzjdiqn4yx)
De gjorde reklam för det på tv dagarna innan jag åkte hem.
Sedan har jag upptäckt att norrmän är det oskönaste folket när de blir fulla.
Glöm bort danskar, tyskar och britter. Norrmän ÄR oskönast när de är fulla.
Jävla djur.
Men det är kul att festa. Öl är gott.


Nu orkar jag inte skriva mer om Oslo.
Nu kan jag slippa min prestationsångest och tvångstanken att behöva skriva sammanfattning av Oslo.

VIVA LA KÖTTMAJS!

1 comment:

britta said...

gillar att du fann nåt positivt i slutet av varje del. jättebra hannes.