Friday, October 26, 2007

Bildanalys 2

Klicka på bildhelvetet så ni kan se den rätta storleken.


Precis som i förra analysen är detta också en helt felaktig bild av vad vi gjorde i köket.
Som man kan se har alla sina sovkläder på sig (jag i en stor svart kiss-tröja) vilket innebär att vi praktiskt blev väckta för att börjastorstäda huset innan hemresan
(Vi var alltså på klassresa till danmark i 6:an).

Vi städade och hade oss som vildar för att vår lärare skulle ta kort på hur rummet såg ut annars och skämma ut oss, eller nåt.
Hade det varit idag hade jag sagt: "Ta kort om du vill. Jag skäms inte över att vara ostädad/leva i ostädad miljö. Jag är äcklig och stolt, get used to it!"

När läraren väl kom och skulle ta kort försökte alla se upptagna ut.
Inte då på det sättet som under förra bildanalysen då pappa sa åt mig att se upptagen ut, utan här var det mer att alla ville se så upptagna och flitiga ut som möjligt när läraren trampade in med kameran. Egentligen så var det kanske två eller möjligtvis tre som behövdes där inne.
Carl och Jesper tog hand om disken medan nån av oss ställde in i skåpen.
De andra har inget där och göra.

Oskar med sin blå tröja i bakgrunden ser allmänt förvirrad och rädd ut i kombination med att han låssas torka disk.

Olle står stadigt med bar överkropp och håller ivrigt fram en diskborste. Samtidigt ser han mycket plikttrogen och ut. Lite som om han är jävligt sugen på att ta tag i den här jävla disken nu GUBBAR!!!!!

Tomas ser man bara huvudet på men det får honom att verka rörlig och hetsig, som om han springer mellan olika skåp för att ställa in skålar i ett, bestick i ett och tallrikar i ett annat.

Arvid står och tittar på, som en riktig arbetsledare. Han säger åt var och en vad som ska ske.

Jag kör på min klassiker. Tar en tallrik för att bilden ska bli mer levande. Faktum är att disken där är smutsig, varför ska jag då plocka ur den? Just precis, jag fuskar.
Samtidigt ger jag kameran en blick som säger: Stör mig inte, jag plockar faktiskt disk här.

Texten under bilden är humor i ren form. Är det reklam för Yes Ultra X eller ville de bara förtydliga för alla att det var YES vi använde och inget annat diskmedel?
"Kolla på våra rena tallrikar" är också kul. Hade det inte varit för mig hade de nog inte skrivit så under bilden, då de är smutsiga samt att jag bara plockar med dem för att få uppmärksamhet.

Kortfattat kan man säga att bilden bara visar vilka ögontjänare vi var på den tiden.
Förutom Carl och Jesper, som faktiskt tog hand om disken, och lät oss ta all ära.
Vi andra är bara kuttersmycken.

No comments: