Sunday, November 11, 2007

Den som spar han har (tills man spenderar allt, som vanligt)


Jag har en sparburk hemma, en idé som jag stulit från min bror Axel.
Idén är att jag alltid lägger alla mina mynt som blivit över från krogen eller dylikt för att sedan växla in dem när jag känner att min ekonomiska kurva börjar gå neråt.
Jag tror att det är rekord på gång. Aldrig har jag haft så många tior och femmor i burken.
På bilden ser man väl 8 - 9 stycken men jag kan lova att det gömmer sig mer under alla äckliga enkronor och kopparören. De ligger där och avvaktar, samtidigt som jag fyller på med myntkrafs från fickan.

Varje gång jag mår dåligt brukar jag räkna dem. Ibland brukar jag också hälla dem i sängen och rulla omkring i dem, naken och tokskrattandes.
Jag längtar tills jag ska räkna dem nästa gång.

Det ska tilläggas att jag dock ibland fuskar för mig själv, dvs att jag kanske betalar med sedlar i onödan för att få växel eller att jag lägger i mynt fastän jag behöver dem till saker, så att jag måste ta ut pengar. Och för dem sedlarna köper jag skit för att få växel osv osv...
Men den händer bara ibland.

No comments: