Sunday, February 24, 2008

Frågor med bara ett svar.

Mamma och Pappa är experter på dem.
De brukar oftast börja med: Kan du.
Exempel: Kan du gå och handla?

Exempel2 är mer raka frågor:
Plockar du ut diskmaskinen?

Exempel3 är min favorit:
Vill du åka och handla åt oss?


Fullständigt omöjligt att svara annat än Ja.
Jag har testat nej några gånger men det uppfattas bara som skämt.


Vad tror ni händer när jag skriver detta?
Pappa kommer in med tvätt lägger på sängen går mot dörren och säger:
Kan du sortera detta?

Har jag nåt val?

8 comments:

hanmedmustaschen said...

Hannes, detta sätt att kommunicera är ett resultat av många års arbete inom tjänstemannasektorn. Studier visar att arbetsledare inom mer akademiska fält leder sina undersåtar genom frågor utan svar. And that is a scientific fact.

Anonymous said...

Tack. Men hur försvarar man sig?

hanmedmustaschen said...

Det går inte. Du har förstört ditt eget försvarskapital redan när du sitter och latar dig när de frågar. Det är ett fantastiskt sätt att kommunicera. jag tror att jag ska börja med det. haha

Anonymous said...

Du skulle ju kunna försöka ligga steget före, för att få tillfredsställelsen att säga: Det har jag redan gjort, var det något mer? när de kommer och frågar om du kan handla, diska, tvätta, dammsuga.

Anonymous said...

Men om jag har gjort allt redan då?
Vilket jag gör, trot eller ej.

Anonymous said...

I såfall borde det inte vara ett problem. I såfall är det dina föräldrar som är omöjliga att tillfredsställa.

Anonymous said...

och eftersom dom då är tillfredsställda tycker jag att du skall visa dom 2girls1cup eller va fan den nu heter, så att dom kan få ett större perspektiv på livet vill säga.

Anonymous said...

Jo pappas min skulle nog vara rätt priceless.