Thursday, February 21, 2008

Svar på Salemanklagelser

Min bror Esmeralda skrev visst ett mycket intressant blogginlägg när jag var borta i Eskilstuna.

Enligt sjöjungfrun skulle jag vara en person som vänder kappan efter vinden.
Det förklarar han genom att han publicerar en del av min födelsedagspresent till far förra året.

Födelsedagpresenten var en blandskiva där jag listade min favoritmusik samt förklarade utförligt om varför jag gillade varje låt/band osv.
När jag hade valt ut de låtarna jag ville ha med fanns det flera kvar som jag ville få med in.
Så jag skrev då en "De som inte kom med"-lista med låtar.
Den togs senare bort då det kändes som överkurs.
På den listan var självaste Bergatrollet med. Salem Al Fakir.

Det är nu detta som The little mermaid så avslöjande härjar om.

Först och främst.
Ja, jag har gillat Salem en gång i tiden.
MEN om du, Axel Asplund (Ni vet som man gör i politiska debatter) hade läst min blogg mer noggrant hade du sett precis vilken dag min uppskattning tog slut eller åtminstonde vände.
Läs här:
http://hannesasplund.blogspot.com/2007/09/salem-al-fakeir.html
Och det faktum att Salem inte kom med på den slutgiltiga presenten bevisar ju en del.
Att jag valde att inte ha med skiten redan då.

För det andra.
Axhole skriver såhär:
"Hannes avsky mot al Fakir vet inga gränser och det är nästan rent hat som lyser igenom i invektiven som obarmhärtigt slungas mot den prisbelönte artisten.
Av detta gör man naturligtvis tolkningen att Hannes har haft problem med Salem sedan den första gången han hörde musiken. Men så är inte fallet."

Där faller mycket. Vad är det som säger att man måste hata en artist från början?
Kan man inte ändra åsikter om någon?
Som när Axel röstade på Ny Demokrati i skolvalet i lågstadiet.
Eller som med Ashley Cole. Honom tycker du ju inte om längre.
Men för några år (Fyra år sedan jag var i London?) sedan gillade du ju honom?
Där drar jag ju naturligtvis inte tolkningen att han fortfarande gillar högerextremism.
Eller att du fortfarande gillar Cole. Även om jag var något äldre än vad du var under Bert Karlsson-skandalen (Mamma och Pappa påminner fortfarande).

Alla kan göra misstag eller få en anledning att ändra uppfattning.
Mitt misstag var att tycka om Salem, därför ändrade jag uppfattning en dag.

Slutligen.
Jag har också förklarat utförligt varför jag börjat hata Salem.
Läs här mina olika teorier. Däri står det också att pappa sa att det lät som Stevie Wonder.
Så pappa kanske hade fått mig på andra tankar även om jag hade haft med Salem i presenten.
Vilket jag, tål att upprepas, inte hade.

Så som svar på alla Axels frågor:
Den 19:e Semtember 2007 upptäckte jag att Salem inte var bra längre, eller att han alrig varit bra. Det var mest min musiksmak som var ute och cycklade.

1 comment:

Anonymous said...

0 comments