Wednesday, February 6, 2008

Hannes Stroganoff

Jag ska min mästerliga korv stroganoff snart. Det är den godaste i världen.
Om man räknar bort storebror Loves version.
Så länge han lever kommer jag ständigt vara nummer två i stroganoff-ligan.

Hursomhelst tänkte jag dela med mig av mitt odödliga recept.

Beståndsdelar:
Falukorv (gärna scan)
Mjölk (Röd, viktigt)
Ketchup (Felix eller Heinz)
Tomatpuré (I tub)
Kryddor (Typ salt och sånt)
Smör (Till att steka i, nyckeln till framgång)

Instrument:
Stekpanna (Teflon)
En såndär man vänder kött med (Osäker om det hette stekspade eller ej)
Kniv (Till att skära körv)
Skärbräda (Gissa?)

Börja med att skiva falukörven i ca 1,5 cm tjocka skivor.
Tärna sedan skivorna.
I med smör i pannan, snåla inte, det är ju nyckeln till framgång menar jag.
När smöret är smält lägger du i de tärnade falukörvsbitarna och börjar steka.
Krydda efter eget behag. Jag brukar själv ha i grillkrydda, lite paprikakrydda, salt och vitpeppar. Men det är överkurs. Socker kan alla tjockisar ha i.
Rör och vänd lite tills körvbitarna har fått färg.
Häll då i mjölken och vänta nån minut.
Sen ös på med ketchup och rör om så att all ketchup löses upp och färgar mjölken.
Mjölken ska nu bli orangeröd. Lite som kennys jacka i south park.
När den har blivit det har du i några strimor med tomatpuré.
De ska också lösas upp. Smaka och se om du är nöjd.
Är du inte det har du gjort fel och kan lika gärna slänga alltihop.

Servera med spagetti.
Ät med andakt.
Smaklig måltid!

4 comments:

Anonymous said...

Jaha, vad ska man säga?? Ett bra försök men ändå så långt ifrån. Stort tack för hyllningen dock, skönt att se att du har LITE självinsikt åtminstone...

Anonymous said...

advanced bruuushan! kanske måste provas. jag har hur mycket ketchup som helst i mitt kühlschrank.

Anonymous said...

Love: You have taught me well master.

Jos: Då fattas bara falu och mjölk och kryddor.

Anonymous said...

felix ketchup är äckligt.