Tuesday, September 2, 2008

Störningsmoment episod 1 - Namn och namnsdagar

Då aftonbladet blivit så grymt tråkig att det inte ens finns nåt att klaga på längre får jag hitta andra saker att störa mig på. Och det har jag.
Namnsdagar. Världens mest onödiga företeelse.

För det första så har inte jag någon (undantag mitt andranamn Olof) vilket känns oerhört diskriminerande och kränkande då jag faktiskt hade namnsdag den 27:e december tillsammans med Johannes (kuknamn nummer 1): Det som helt brutalt-knivhugg-i-rygg byttes ut mot Johan (kuknamn nummer 2). Vem fan heter Johan egentligen? Johan Mjällby och Johan Rheborg, sen inga mer. Klart som fan att jag blir bitter. Det är principen för satan!

För det andra finns det makalöst många namn som ingen under 90 heter numera (Frideborg, Hjördis och Gertrud exempelvis). Den listan kan göras fruktansvärt lång.
En anledning kan vara att äldre människor inte har nåt att glädjas över men så får de en dag om året där de kan känna sig lite speciella.

Å ena sidan är ju bra att de kan få lite lycka innan de dör och kommer till helvetet för att de är så sega i alla köer som finns i hela världen.
Men å andra sidan - Magnhild.
Det namnet finns kvar. Nån måtta får det vara

Om sedan hippieföräldrar bestämmer sig för att döpa sina barn till "unika" eller "spännande" namn så kan de väl döpa dem till Saruman, Painkiller, Tae-kwon-doe eller något annat coolt
istället för namn som Engelbrekt och Botvid (båda har namnsdag jag har kollat upp det, fucked up shit right here).

För det tredje och sista finns det namn som är så sjukt fula att föräldrar som ger sina barn dessa namn borde få stryk. Åtminstonde tycker jag de är så förskräckliga att de inte förtjänar namnsdagar:

Assar - Hundnamn som faktiskt betyder arsle på arabiska.
Severin - Jag har ett smutsigt sår på benet! Tvätta med lite severin så går det över.
Åslög och Gunlög - Rödlök och Gul lök
Brynolf - Brynolf åslöken i lite matfett.
Tillsätt grädde och lite mjöl och du har en mycket god åslöksås.

Axelina - Axel är okej (min Acki) och Lina är okej men tillsammans känns det lite för krystat. Som när man var liten och alla namn i man ändrade till feminim form slutade på just ina eller Lina. Hannesina, Joakimina, Frikadellina osv.

Petronella - Låtjävel.
Hej, sa Petronella i från Plaskeby
det är tid att fälla upp sitt paraply.

Sedan ska vi traska kring och ha det kul.
Det får gärna plaska ända fram till jul.

Glada ska vi ropa: Tjänare! Och mors!
Segla allihopa bort i en galosch.

Segla hela natten intill ljusan dag.
Är du rädd för vatten? Det är inte jag.

Desiree - Diarré (classic)
Tiburtius - Romarriket ringde! Det vill ha tillbaka sitt namn.
Hannele - Står tillsammans med Hanna. Så fler heter alltså Hannele än Hannes? Ofattbart.
Virginia - Är inte det en stat i Amerikat med country roads och sånadära grejjor?
Tekla - ???
Ossian - Också fördjävla fult.
Anselm - Lite för nära Salem för att det ska vara okej.
Esbjörn och Styrbjörn - babord och styrbord.

För än gång skull tänker jag till sist säga lite namn som är okej också.
Jag undviker dock att ta namn på folk jag känner för det blir sånt jävla liv
om inte alla får vara med. Slippa allt förbannat gnäll.

Tord - VaranTV gjorde namnet fint och roligt att säga.
Charlie - Mäktigt namn.
Dick - Hehe. Humor är kul
Nanna - Låter gott. Nanna kudde.
Amelie - Ni som sett filmen Amelie från monmartre håller säkert med.
Kajsa, Ida, Lisa och alla andra namn som rimmar på "under bältet"-relaterade ting.
Stella - För ölen såklart. Eller hur Carl och BrorAxel?
Jonna - Genuint härligt namn.
Tor - Ett namn för en vinnare.
Orvar - Rimmar på korvar. Bara en sån sak


Slutligen:
Jag har ingen fritids alls. Måste ju sitta och skriva sånthär hela tiden.

10 comments:

Anonymous said...

fyfan va lågt att inte låta mitt namn stå med bland kajsa ida och lisa!!!!! mitt är ju de bästa nånsin. *säga upp kontakten*

Anonymous said...

1. Min katt hette Frideborg, men hon är död nu.
2. Mitt barn ska heta Stella.
3. Jag bor med Becks.
4. Jag fick mig ett gott skratt av detta inlägg. Tack.

Anonymous said...

We are out of Bort-licenseplates in the giftshop...

mallan said...

Du har fel min käre Hannes Asplund. Min mormor heter Hjördis och hon är bara 67!!! Så det så

The Artist Formerly Known as King Kolo said...

Esh heter Severin i andranamn.

Anonymous said...

Britta -
Läs igen:
"alla andra namn som rimmar på "under bältet"-relaterade ting."

Syrrhaaan - Precis. Utdött.

Loke - Det sammanfattar inlägget.

Mallan - Du ljuger.

King Kolo - Skräll.

P3R said...

va fan står inte mitt namn med för? per rimmar ju på allt per kär, per bär, per kär

Anonymous said...

desideria då?! DET är fult :D

Me said...

Jag vet typ hur det känns! Jag kände mig rätt mobbad som liten: mitt namn fanns aldrig på de där fula mössorna med tofs som alla hade (ljusblå rand för pojkar och rosa rand för flickor). Aldrig fanns Linnea heller med på dörrhängare, nyckelringar, namnböcker eller liknande skit som man så gärna ville ha som liten (läs: upp till tonåren).

Me said...

För övrigt så måste jag hålla med den första Britta som har kommenterat här: Det saknades minst ett namn (gärna två!) bland de bästa.

Och ang. Assar... Min pojkvän har det som andra-namn, likaså hans mammas hund! :D